Hvorfor vælge digital planlægning i COWI PLAN?
- Danmarks mest moderne digitale værktøj til planlægning, formidling og registrering af kommuneplaner og kommuneplantillæg. Platformen er bygget til fremtiden og den udvikling inden for planlægningen i Danmark, som nye teknologier medfører.
- Danmarks mest procesunderstøttende digitale værktøj, der kan bruges af alle kommuner, om man producerer mange planer eller relativt få. COWI PLAN er således let at gå til og kan bruges af alle.
- Fuld integration til Plandata.dks nyeste datamodel. Det er let og overskueligt at udfylde planrelevante data og indmelde til Plandata.dk via COWI PLAN. Det hele kan klares fra COWI PLAN.
- Indbygget tillægsmodul, som tillader udarbejdelse af digitale tillæg som er tilgængelig på web. Igennem modulet kan alt fra aflysning af rammer til vedtagelse af nye klares på en intuitiv og logisk måde da modulet er bygget til at understøtte planlæggerens arbejde.
- Indbygget hørings- og annonceringsmodul, der tillader indsamling af digitale høringssvar samt gør det muligt at annoncere sine planer på web på en overskuelig måde for borgere og interessenter. Borgere vil nemt kunne identificere hvilke planer der er i høring, og afgive høringssvar via en digital formular.
Punkterne bliver måske lidt teksttunge. Jeg vil foreslå at man ud fra hvert punkt med fed skrift skriver kort og præcist den enkelte årsag til hvorfor man skal vælge COWI PLAN og så nedenunder hvert punkt med almindelig skrift skriver mere uddybende. f.eks. punkt 3 med fed skrive "Fuld integration til Plandata.dks nyeste datamodel, og så nedenfor skrive resten med almindelig skrift.
I punkt 4 forstår jeg ikke helt den første sætning "udarbejdelse af digitale tillæg som er tilængelig på web." - måske det er min manglende faglighed på området, men hvad er det der er tilgængeligt på web, og hvad betyder det? (samme i punkt 5 - "gør det muligt at annoncere sine planer på web")
1. Procesunderstøttende planværktøjer
COWI PLAN indeholder procesunderstøttende værktøjer, der gør planstyring samt angivelsen af plandata let og overskuelig - læs mere her. Disse værktøjer effektiviserer planlægningsprocessen og er behjælpelige for brugere, hvad enten man prdocerer relativt mange eller få planer. De processunderstøttende værktøjer er udviklet af COWI og er derfor kun tilgængelige i COWI PLAN.
Måske jeg er lidt for farvet, men rent brugermæssigt ville jeg føle at det giver mere mening at indsætte linket på ordene 'procesunderstøttende værktøjer', så man ved hvad det er man bliver ledt videre til, hvis man klikker på linket.
2. Responsivt webdesign
Responsivt webdesign, der tilpasses visningsenheden - mobil, tablet eller pc. Mulighed for sidemenu på den digitale kommuneplantillægsvisning, der gør siden mere overskuelig for besøgende.
Planer i COWI PLAN præsenteres alle som standard i et moderne design, med dynamiske elementer, der tilpasser sig visningsenheden. Med valg af standard designpakke er det relativt hurtigt at komme igang med den digitale visning af indhold. Det er dog muligt at supplere med custom-elementer som I ønsker skal være en del af den digitale visning. Vi er i COWI klar til at hjælpe jer med at realisere jeres ideer. Læs mere om webdesign her.
Her tænker jeg om det ville give mening at have et link til en side om 'custom-elementer', men det er måske meningen at den følgende sætning linker til?
3. Planskabelon og listevisning
Oprettelse af kommuneplantillæg med udgangspunkt i planskabelonen, som brugerne har fuld kontrol over. Dette sikrer en ensartedhed i formidlingen til offentligheden. Planskabelonen kan indeholde forudbestemt tekst som planlæggeren enten skal forholde sig til eller som er obligatorisk at have med i tillæg.
Den sidste sætning lyder umiddelbart som en restriktion.
Listevisning af alle kommuneplantillæg i COWI PLAN samt sorteret og filtreret listevisning på den digitale kommuneplan. Dette gør det nemt for både planlæggere og besøgende at finde det pågældende kommuneplantillæg i henholdsvis COWI PLAN og på den digitale kommuneplan.
5. Rettigheds- og brugerstyrring
Rettigheds- og brugerstyrring på planniveau. Med brugerstyrring er det muligt at differentiere brugerens adgang til planer i COWI PLAN. Brugerstyring i COWI PLAN er fleksibel, og tillader kommunen at strukturere dette som det ønskes. Eksempelvis kan brugere opsættes til kun at blive vist de planer i COWI PLAN, de selv arbejder på. Dette kan skabe overblik for den enkelte planlægger.
Tildeling af adgang til tredje-parts-konsulenter på planniveau. Eksterne konsulenter vil kun have adgang til de planer som kommunen ønsker, at den eksterne konsulent skal se.
DET PROCESUNDERSTØTTENDE VÆRKTØJ
visuelt kunne det måske være godt med lidt luft imellem denne overskrift og punkterne ovenfor. De smelter lidt sammen og man skal lige være opmærksom på, at man ikke længere læser om fordelene ved kommuneplantillæg i COWI PLAN.
COWI PLAN indeholder flere procesunderstøttende elementer, der gør det nemmere for brugere at styre planlægningsprocessen. Hver plan kan styres gennem planlægningsprocessen ved brug af den interne COWI PLAN-status, der er en overbygning på Plandata.dks tre overordnede planstatusser. Udfyldelsen af relevante plandata gøres via planens data-modulet, der er udviklet af COWI ud fra Plandata.dks nyeste datamodel. Dette gør det nemt at angive de relevante data for planen på en overskuelig måde, som sikrer at hvad enten man arbejder i COWI PLAN på daglig basis eller knap så ofte, så er det nemt at gå til. COWI PLAN er derfor for alle kommuner ligemeget hvor meget planlægning man som kommune udarbejder.
Er 'data-modulet' en knap eller noget man bruger når man skal udfylde plandata, for så tror jeg det eventuelt skal specificeres.
efter at have læst videre tænker jeg nu, om dette er en form for introduktion til de nedenstående punkter - hvis ikke er jeg lidt forvirret over sammenhængen mellem dette punkt og de næste. Måske det visuelt kan sættes op på en bedre måde?
PLANENS STATUS
Planens status er en overbygning på Plandata.dks overordnede statusser, som giver mulighed for at styre planen helt fra oprettelse til vedtagelse. Ved hjælp af boksene kan man sætte en intern status for planen, der både styrer hvilke rettigheder man som redaktør har og den digitale visning af planen. Man kan eksempelvis stadig skrive på en plan i forslag, det slår dog ikke igennem på den digitale visning.
Det er let at skifte status for planen og der bliver i processen gemt til historik hvilken planægger, der har skiftet status, hvornår det er gjort og hvilken kommentar, der er angivet ved statusskift. På den måde kan alle redaktører følge planens liv fra planforslag til endelig vedtagelse.
PLANENS DATA
I modulet "Planens data" registreres relevante data for planen med henblik på indmelding til Plandata. Modulet er bygget op over fire skridt som kronologisk gåes igennem og som guider planlæggeren i registreringen. Opdelingen og de inbyggede logikker gør det nemt at angive planens data og kan derfor bruges hvad enten man som burger producerer mange eller relativt få planer.
Benyt COWI PLANs valideringsfunktion til at tjekke om data er udfyldt tilstrækkeligt i henhold til Plandatas krav. Dette kan gøres før planen endelig indmeldes til Plandata.dk og sikrer at planen ikke har mangler der umuliggør en indmelding. Det procesunderstøttende modul "Planens data" er opbygget af fire skridt:
Skridt 1: Her indsnævres Plandata.dks datamodel til kun at indeholde de felter der er nødvendige for den pågældende plan.
Skridt 2: Udfyldelse af overordnet data for planen.
Skridt 3: Nye og aflyste rammer angives.
Skridt 4: Relevante data angives for rammerne på en overskuelig måde med mulighed for at kopiere data mellem rammer for en mere effektiv proces.
DIGITAL BORGERINDRAGELSE
Med en øget digitalisering af planlæningen opstår der nye muligheder for at inddrage og interagere med borgerne i den løbende planlægning. COWI PLAN indeholder flere forskellige værktøjer der understøtter digital borgerinddragelse som kan tilpasses mange forskellige scenarier.
Værktøjskassen indeholder:
- Høringsmodul
- "Giv et tip"
Høringsmodul
Høringsmodulet i COWI PLAN gør det nemt for borgeren at indsende høringssvar og engagere sig i planlægningen.
Høringmodulet er en integreret del af den digitale plan så borgeren har mulighed for at kommentere direkte via den digitale platform. Kommentarer udstilles løbende og stimulerer debat der sikrer, at borgerne kan føle ejerskab over planerne når de har afgivet deres høringssvar.
Som planlægger kan indkomne høringssvar bearbejdes direkte i systemet, hvor de er listet efter indsigelsesdato. Når den offentlige høring er slut, kan høringssvarene eksporteres til microsoft excel format, til journalisering og brug i den politiske behandling.
Giv et tip
Med "giv et tip" er det muligt for borgerne at udpege steder i kommunen på et kort og knytte en kommentar til punktet. Funktionen er brugt flittigt i trafiksikkerhedsplaner, hvor borgerne har mulighed for at udpege farlige vejstrækninger eller skader på vejnettet. Med løbende indberetninger har kommunen mulighed for at håndtere indberetninger løbende eller prioritere projekter på baggrund af indberetningerne.
Funktionen er dog ikke begrænset til trafikale indberetninger og med "Giv et tip" funktionen kan borgerne f.eks. udpege områder til byudvikling eller markere naturområder som borgerne oplever som særligt værdifulde.