Spørgsmål og svar om COWI PLAN

På denne side kan du finde svar på de mest almindelige spørgsmål, vores kunder stiller os.

Generelle emner

COWI PLAN er ét samlet økosystem der - på nuværende tidspunkt - består af tre primære produkter, Kommuneplan, Lokalplaner og Sektorplaner og fire moduler, Annoncering- og afgørelsesmodul, MS-projekt styringsmodul, Projektmodul og Borgerinddragelsesmodul.

Det er derfor muligt at udarbejde både kommuneplaner, lokalplaner og sektorplaner i det samme system.
Sektorplanerne i COWI PLAN dækker over den fagspecifikke kommunale planlægning som eks. trafikplaner, spildevandsplaner, affaldsplaner m.m.

Som supplement til sektorplanproduktet indeholder COWI PLAN et projektmodul til håndtering af projekter til forskellige fagplaner, f.eks. trafikforbedringsprojekter og projekter ifm. spildevandsplanlægning.

For alle produkter er det mulig at anvende COWI PLANs integreret høringsmodul, som gør der muligt at indgive høringssvar via en formular der er knyttet op på den enkelte plan.
Høringssvarene er opdelt per plan og kan ses via dashboardet. Der er mulighed for at eksporterer samtlige høringssvar til excel-format med henblik på journalisering.

Kommuneplanproduktet kan implementeres på ca. 3 måneder, inklusive dialog om sidedesign, PDF opsætning, opsætning af GIS struktur, import af rammedata m.m.

Prisen for implementeringen af kommuneplaner i COWI PLAN ligger på mellem 90.000 og 150.000 kr

Prisen for de årlige driftsomkostninger ligger på 35.000 kr. for en digital kommuneplan.

Abonnementet inkluderer plandata integration, pdf service, hosting og teknisk support.

Konsulentydelser ud over den normale support faktureres til timepris a 925,-. Aftale om konsulentydelser laves som klippekortsaftaler.

I forbindelse med implementering af COWI PLAN afholdes et endagskursus for kommunens brugere af systemet der gennemgår de grundlæggende funktioner i systemet.

Ved yderligere spørgsmål til brugen af systemet henvises der til tekst og video manual på https://manual.cowiplan.dk/

Ja, COWI PLAN lever op til reglerne om webtilgængelighed


 

Anvendelse/tilgængelighed

Når man opretter en ny plan i COWI PLAN oprettes der samtidig en tilknyttet mappe i mediearkivet, med samme navn som planen.
Mediefiler kan efterfølgende uploades til COWI PLAN via drag and drop. Drag and drop funktionen understøtter Windows explorer mappestrukturer så der er muligt at arrangerer billeder til kommuneplanen lokalt og derefter uploade den samlede mappestruktur til COWI PLAN.

COWI PLAN understøtter filer på op til 500mb.

Det er muligt for flere personer af arbejde samtidigt på forskellige afsnit i en plan.

COWI PLAN har to brugertyper, "normale brugere" og "medlemmer".
Normale brugere har, afhængigt af rettigheder, adgang til at redigere indhold i COWI PLAN.

Medlemmer har kun "læseadgang" til planerne på specifikke tidspunkter i planens rejse gennem det politiske system.
COWI PLAN indeholder er procesværktøj hvor planens "interne" status kan styres. Den interne status er bl.a. med til at bestemme hvornår medlemmer har adgang til at læse planerne.

COWI PLAN understøtter både ”div” og ”iframe” til custom indhold.

COWI PLAN har ingen databasebegrænsning på antallet af tegn i rammebestemmelser.
Derudover er der ikke noget grænse for antallet af tegn vi kan indberette gennem plandata.dks SOAP-service.


 

Plandata.dk

Hver plan har et dashboard der viser relevante stamdata for planen såsom geomtrier, datoer og anvendelses kategori. Fra dashboardet er det muligt både at indmelde og validere data op imod plandata.dk.

Når man benytter valideringsfunktionen, sender COWI PLAN planens data (ekskl. datoer) og geometrier afsted til plandata.dk for at tjekke om planens stamdata opfylder kravene til datamodellen. På den måde er det muligt at tjekke om datamodellen er korrekt udfyldt inden planen indmeldes.
 
Når man efterfølgende indmelder planen til plandata.dk giver systemet besked om evt. fejl eller succes ved opdaterign af plandata.dk.

Teknisk sker indmeldingen ved at COWI PLAN sender en XML streng med planens data, herunder geometrier til Plandata via plandata.dk's SOAP service. Valideringsfunktionen sender den samme XML-streng afsted uden datoer.

Automatisk via COWI PLAN i forbindelse med indmelding til plandata.
COWI PLAN indeholder et webgis der håndterer geometri.

PDF-generatoren er en fast del af COWI PLAN og er en del af abonnementet på COWI PLAN.
Opsætningen af PDF-dokumentet tager udgangspunkt i en dialog mellem kunden og COWI. COWI laver efterfølgende et layout af PDF dokumentet som godkendes kunden.

Eksempel på standard pdf design: https://horsens.cowiplan.dk/media/11293/2017-19-boliger-rantzausbakke-bygholm-bakker-horsens.pdf

Eksempel på tilpasset pdf design: https://solroed.cowiplan.dk/media/1478/tillaeg-nr-9-jersie-strand-kystomraade.pdf

Vi har ikke oplevet problemet med indberetning af PDF'er fra COWI PLAN, men skulle der opstå problemer er vi behjælpelige med at løse problemet.

Ved oprettelsen af en kommuneplan 21 kan kommuneplanrammer fra den tidligere kommuneplan importeres fra plandata.dk og efterfølgende redigeres i COWI PLAN.
Når kommuneplanen bliver lagt på plandata.dk er det muligt både at benytte enten data fra plandata.dk eller lokalt.

GIS til kladden tegnes lokalt og ”skubbes” efterfølgende til plandata. Data kan enten bearbejdes lokalt hos kommunen eller i COWI PLAN, det tilpasses jeres behov i forbindelse med implementeringen af COWI PLAN.

Håndtering af geodata

COWI PLAN understøtter enten integration med REST services eller WFS-T eller en kombination heraf.

COWI PLAN anvender ikke filer, men services til håndtering af planers geometri. Ved brugen af services er det muligt at ændre encoding så æ, ø og å understøttes.